Úvaha poměrně neveletržní

3. prosince 2020 | | |

Rok, co rok touto dobou, tedy už někdy od září, jsme se všichni chystali na veletržní seriál. Tedy na veletrhy cestovního ruchu doma i blízkém nebo vzdáleném zahraničí. Letos, respektive na konci roku 2020 je tomu výrazně jinak, především tak, že se na žádný veletrh nikdo nepřipravuje. Žádný zatím není v dohledu. Snad jen někde na mlžném obzoru se zdá, že se objevují poněkud nejasné obrysy pražského Holiday World, a brněnského Regiontouru, zatímco o plzeňském ITEPu, královéhradeckém Infotouru nebo ostravské Dovolené se ani nehovoří. Nebo spíš: nemáme o jejich přípravách, potažmo termínech ani „páru“.

Jako by neměly být. Věřím a doufám, že se v tomto ohledu mýlím a že se už brzy dozvíme alespoň tolik, co těch dvou největších, které už jakýmsi způsobem a opatrně inzerují svoje nové termíny. Regiontour se v kalendáři zatím přestěhoval na listopad 2021 a Holiday World, ač trochu pro rok jedenadvacátý koketuje s nějakým jarním termínem, si podzim nechává jako „zadní vrátka“.

Veletrh Dovolená na Černé louce v Ostravě zatím hlásí na svých stránkách pouze základní sdělení „Přesunuto“ a podle sdělení přímo z Černé louky bude o konkrétním termínu rozhodnuto ještě do Vánoc. Nepochybujeme o to, že i vy budete bedlivě sledovat jejich webové stránky, abyste mohli včas zahájit přípravné práce k účasti. Ani my nebudeme zahálet a vynasnažíme se vás pilně a pravdivě informovat pokud možno ještě rychleji.

Informace o tom, zda veletrh Infotour v Aldisu v Hradci Králové v roce 2021 bude nebo nebude, nejsou. Věřím, že jen prozatím. S vírou, že se v kongresových prostorách opět sejdeme nemohu jinak než zopakovat to, co jsem o Infotouru napsal už mnohokrát: Celá léta patřil a snad i nadále bude patřit k veletrhům velice úspěšným a oblíbeným jak u vystavovatelů, tak i u návštěvníků. Bylo by škoda, pokud by nám na něj zbyly jen vzpomínky.

A to samozřejmě platí i o Plzeňském veletrhu ITEP.

Ač jsem ještě před pár týdny byl hluboce přesvědčen, že první dva, tři měsíce příštího roku strávíme opět v radostném veletržním víření, přiznávám, že změnu a přesun termínu veletrhů na podzim v podstatě vítám, a myslím že na BVV i jeden jsou ještě lidé, kteří si třeba vzpomenou na naše argumenty, kterými jsme hájili názor, že důvody, proč pořádat veletrhy na začátku roku už nejsou příliš praktické, že se jedná spíš o jakýsi zavedený zvyk a „železnou košili“, kterou vlastně nikdo moc převlíkat nechce.

Kde nebyly slyšeny naše argumenty, že v době internetu, mobilních telefonů, optických kabelů a stále rychlejšího přenosu dat a e-shopů jsou přetrvávající modely veletrhů stále méně praktické, zafungovaly síly mnohem méně sympatické. Avšak stalo se.

Slýcháme, jak už je, a hlavně bude všechno jinak. Uvidíme, kolik firem v našem oboru opravdu zajde na úbytě, zítra bude jasné, kdo otevře nebo neotevře hospodu nebo kavárnu Na vlastní kůži poznáme, kde budou chybět služby, přesvědčíme se, kam lidé nebudou, nebo naopak budou jezdit, uvidíme, kde bude přelidněno a kde pusto.

Jako by se celý svět roztočil taky rychle, že skoro nic nezůstalo na svém místě. Na tom pražském mostě by mohla rozkvést konvalinka, protože po něm skoro nicko nechodí, velkoměstské velehotely zatím mají „slepá“ okna, zatímco z tichých lesních pěšin davy turistů už dnes udělali korza, která přírodnímu režimu a zvěři škodí víc než smečka vlků. Možná ale, že se v našich luzích a hájích po desetiletích znovu objeví staří čeští trampové s „telaty“na zádech a cinkajíce ešusy budou občas po ránu svými kanadami zase stírat rosu na kolejích. K večeru, než si někde rozdělají ohníček, se staví na pár piv v útulné vesnické hospůdce, aby pozlobili místní i přespolní „paďoury“.

Je to vize asi docela divoká. Ale opravdu je tak nereálná?

Jak je tomu dlouho, co bychom na každého, kdo by tvrdil, že v létě 2020 bude Karlův most pustý, pražské hotely prázdné, hospody po celé zemi i Evropě zavřené a že se české pivo bude lít do kanalizace, zavolali přinejmenším zřízence psychiatrické léčebny, pokud bychom jej zrovna nelískli po té jeho nevymáchané hubě.

A ejhle!

Ani jsme se nenadáli a jsme v situaci, kdy se budeme muset pro sezonu jaro a léto 2021 obejít i bez veletrhů cestovního ruchu.

Je prosinec roku dvacátého. To už většinou všechny kraje, města, sdružení a destinace i další spolky měli vždy připraveny propagační materiály k veletržní distribuci. A ta nikdy nebyla malá. Lze ji nějak nahradit?

Jak a kudy dostat materiály, informace ke konečnému zájemci?

Bude v silách jednotlivých úřadů, odborů krajských nebo městských, skupin místně akčních nebo infocenter a jejich asociací veletržní distribuci nahradit? Jistě nebude.

Nebo se „vypustí“ na jeden rok obvyklé aktivity a nechají se věci běžet samospádem? Sám jsem zvědav.

Pokud se tak ale stane, je velmi iluzorní představou, že takto „vynechaný“ rok nebude znát. Dopady na všeobecnou informovanost budou znatelné, ať si říká, kdo chce, co chce, ať argumentuje jakoukoliv aktivitou na městských nebo regionálních sítích. Jejich dosah je stále ještě většinou poměrně místní až regionální, nikoliv však dostatečně meziregionální, natož celorepublikový nebo dostatečně přeshraniční.

Summa summarum: situace je zapeklitá a žádá si řešení. S vysokou pravděpodobností to budou muset být řešení docela nová a metody distribuce informací o všech novinkách, kdy a kam jet, co kde vidět, prožít a zažít se dočkají v mnohém jiného střihu, než kdy bylo zvykem. Ve všech ohledech.

Tož lidi, pojďme se dát do práce. Je nejvyšší čas! Telefony i e-maily do redakce znáte.

Váš www. travel-profi.cz