POLSKO TO OPĚT ROZBALILO NA ČERNÉ LOUCE

11. března 2024 | | | | | |

Zkratkou POT PRAHA – tedy jen počátečními písmeny zaznamenaný název Pražské pobočky Polské turistické organizace pro Česko a Slovensko (POT PRAHA) se den ode dne stále jasněji, pevněji a zřetelněji…

Zkratkou POT PRAHA – tedy jen počátečními písmeny zaznamenaný název Pražské pobočky Polské turistické organizace pro Česko a Slovensko (POT PRAHA) se den ode dne stále jasněji, pevněji a zřetelněji vrývá do našich pamětí, do mozků a mnohým i do srdcí. A nejen profesionálům v oboru. Na ty je také mířeno, ale hlavní směr vysílaných informací a propagačních aktivit POT je mířen na českou turistickou veřejnost. Zejména od té chvíle, kdy v Praze vznikla oficiální kancelář, zastoupení POT pro Českou a myslím, že i Slovenskou republiku.

Pár slov úvodem.

Ještě docela živě si pamatujeme, že když jsme možná jako první začali s texty, propagací a PR, reportážemi z osobních zážitků z Polska, z Warmii-Mazur, Lodže, později i z cest na křídlech Polských aerolinií – LOT, z Varšavy, Vratislavi, Krakova i z Opole. Někteří nás tenkrát sledovali s jakýmsi povytaženým obočím. Jako by před těmi bezmála dvaceti lety nevěřili, že by Polsko mohlo být tak atraktivní, tak vstřícné, tak pestré a tak překvapivě aktivní a úspěšné.

Rok za rokem jsme si prošlapávali cestičku a tu a tam se našli následovníci – mezi prvními i Petr Krč z CK ATIS. Ten měl vždycky dobrý nos na to, kam sáhnout pro kvalitní produkt.

Kolikrát jsme byli v Polsku, těžko spočítám. Ale není ani tak důležité, zda to bylo třicetkrát nebo padesátkrát – i když si myslím, že do té padesátky nám moc nechybí a brzy ji doženeme.

Zejména teď, kdy se v Praze usídlila po čertech schopně pracující kancelář Pražská pobočka POT pro Čechy a Slovensko.

Pavel Trojan, Zkušený polonista, znalec a vášnivec pro Polsko, autor několika publikací a neúnavný propagátor ví, co dostal do vínku a ví, jak s takovými poklady nakládat.

Nebylo to poprvé a samozřejmě, že ani naposled, co se svými kolegy předvedl na veletrhu DOVOLENÁ v OSTRAVĚ při další polské roadshow. A pochopitelně další díly polských představení se odehrával i na veletržní ploše, kterou z nepřehlédnutelné převahy obsadilo Slezsko, Opolské vojvodství, město Olsztyn až z Warmii-Mazur, Hotele Nadmorskie, Polské sdružení pltníků z Pienin, Ratiboř… a další, které jen těžko vyjmenovat. A to ani není až tak primárním cílem tohoto textu.

Tím je apel!

Tím je volání k polskému turistickému stolu, který je bohatě prostřen. Čím vším, k tomu se dostaneme v jiných textech. Stejně jako ke stolům, které umí dokonale, zdravě, chutně a s nemalou dávkou kulinářské chytrosti prostřít nejen ve Slezsku, ale i na baltském pobřeží, podél Elblagského kanálu, v Ostródzie, v Karczmach Warminskich, u Velkých mazurských jezer nebo v Polanici Zdroj či v Pazckowie nebo v Nyse… a zase by to byl sáhodlouhý seznam míst, kde jsme skutečně k turistickému i kulinárnímu stolu zasedli – ne jednou. O chuti soli z podzemí Wieliczky ani nemluvě.

Však právě proto, z těchto, a ještě mnoha dalších důvodů jsou a mají polské roadshow tak dobrý úspěch. A podobně tomu bude jistě i za pár dní na Holiday World, kde proběhne jejich další díl. O něm ale až po veletrhu.

Teď se vraťme do Ostravy, do „konferenčního prostoru, který obsadilo – bratru 50 nebo 60 představitelů vojvodství, měst, regionů, infocenter a pochopitelně i subjektů ryze komerčních – hotelů, lázní, wellness zařízení a restaurací – zkrátka turistických cílů a destinací.

Každý přivezl a na jednací stůl rozložil to nejlepší k výběru, nákupu, k jednání o budoucím byznysu, popřípadě o rozšíření toho stávajícího. Jak se vše a komu podařilo, jsme nedokázali přímo na místě objektivně zjistit, posoudit analyzovat. Snad se i k tomu časem dostaneme – ale kvůli objektivitě to chce trochu času. Co ale můžeme odpovědně tvrdit je, že všichni naši staří i úplně noví známí odcházeli spokojeni.

Hovoříce sami za sebe, tedy za naši redakci, tak radost, kterou nám v Ostravě POT připravila, byla opravdu víc než příjemná. Máme v Polsku za ty roky desítky a desítky přátel nejen turistických a obchodních, ale dnes už osobních, skoro rodinných.

Profesionálně vedený průběh, skvěle se chovající hostitelé i hosté, živé debaty u stolu – protože bylo o čem – a veskrze dobrá, pozitivní nálada.

Squadra azura Polských krajů, regionů a měst – Roadshow Ostrava. Další bude za pár dní na HW v Praze

Z čeho jsme měli největší radost?

  • Jednoznačně z toho, že jsme mohli být při tom a následně vám přinést informace, které stojí za pozornost.
  • Pak i proto, že jsme se setkali se spoustou našich dlouholetých známých – nejen z Opolského vojvodství. Že jsme se potkali se současnými představiteli hotelové společnosti INTERFERIE a že snad není v nedohlednu chvíle, kdy vám přineseme aktuální informace o jejich hotelových službách. Samozřejmě – Vratislav, Krakov, Nysa, Toruň, Nowe Miasto Lubowskie, Lodž, Olsztyn … rázem se nám vrátily vzpomínky na ty stovky a tisíce prožitků, které nelze zapomenout. A Warszawa!!!
  • A v neposlední řadě proto, že jsme navázali nové kontakty a s vírou v budoucí spolupráci se můžeme těšit na naše další cesty do Polska. Kam to bude, to v tuto chvíli těžko prozradit. Volba nebude snadná – ale se zkušeností ze stovek kilometrů na nově postavených, rovných a rychlých polských dálnicích se už teď těšíme. I když – a to doporučujeme, občas je dobré autostrádu opustit a vydat se po silnicích, které vás dovedou do cílů tak nečekaně nádherných, že se tam budete – stejně jako my – vracet znovu a znovu. Víte, kde najdete Sochaczewo? Nebo Jajkowo?
  • Nebo GRUNWALD?
  • Popřípadě – víte, jak se hrají „pilki na wodzie“?

To ale budou témata dalších textů a reportáží.

No, nemůžu si závěrem, který ale nemá být žádným navždy uzavřeným tématem, odpustit ještě pár slov.

Čemu bychom se mohli od našich polských přátel přiučit? – tedy ani ne tak my všichni, jako naše instituce, které mají v popisu státem placené práce i podporu zájmu o turistické cíle České, Moravsklé a Slezské – počínaje destinačními agenturami, přes kraje, města, a samozřejmě, a především až po CZT.
tím naprosto neházím všechny do jednoho pytle. Moravskoslezský kraj, Plzeňský kraj, tu a tam i další kraje jedou fakt ve velkém stylu– ale pořád to není příliš dostačující. Zejména pak v promo aktivitách směrem k našim severním sousedům. Když našich deset milionů jim stojí za takovou luxusní formu propagace, neměli bychom nechávat mimo pozornost bezmála padesát milionů obyvatel Polska, padesát mega potencionálních návštěvníků, kteří, jak my dobře víme, mají Čechy, Moravu i Slezsko a Čechy, Moravany i Slezany obecně velmi, ale fakt velmi rádi.

I když to asi v jiných společenských a podobných oborech asi trochu skřípe, v turistice bychom měli táhnout za špagát stejným směrem.

www.polsko.travel