Jak? O to se vlastně už veřejně přou kapacity všemožných oborů. A protože nás nechtějí nechat tápat, tak dnes už víme, že bude ještě hůř, nebo také, že se to od půlky léta začne lepšit – račte si vybrat.
Pan Werich kdysi na forbíně v hovoru o definici života zvolal: „… ona není? Ale určitě se na ní pracuje. Přece nás nenechají tápat! Určitě je někde komise, která shání budovu ….“ Nabídl tenkrát svoji vlastní, že: „Život vždycky stál, stojí a bude stát za to, aby jej člověk dožil. Ono se s ním nic jiného nedá dělat, ale to už bych tolik nezdůrazňoval…“
A s tím naším cestovním ruchem a turistikou je to vlastně hodně stejné.
I přes všechno, co se teď děje, turistika nezmizí. Nikdo ji nemůže nafurt zakázat nebo nedovolit. Mohou ji všemožně regulovat nebo omezovat. Ale zakázat? No to tedy fakt ne. A bude jen a jen na nás, jak to všecko přežijeme. Ono se s tím nic jiného dělat nedá. Protože i turistika a cestovní ruch přece vždycky stála, stojí a bude stát za to, abychom se o ně poprali, abychom je nenechali zchátrat.
Fotografie jsou ilustrační a motivační, byly pořízeny naší redakcí a jsou uloženy v archivu TRAVEL profi.
Navíc – lidi budou mít ještě více volna, často sice méně peněz, ale o to větší chuť se někam podívat. Čím omezenější budou sociální kontakty, tím dotěrnější bude hlad po cestování.
Proto jsme tady! I když se často utápíme v pocitech beznaděje, právě teď nastává čas, kdy je potřeba začít pracovat na tom, aby, jakmile to bude možné, lidi začali bažit právě po návštěvě u vás.
Ale jak na to?
Vyjděme z malého rozboru reálné situace:
Dlouhá desetiletí jsme byli zvyklí, že všechno jaksi chodilo skoro samo. Zahraniční turisté plnili Prahu, tu a tam Brno, nebo Vary Karlovy, na horách se mluvilo i japonsky nebo čínsky a do Českého Krumlova už Češi nejezdili skoro vůbec – nebylo tam pro ně místo ani v kavárně. Statisíce Čechů rok, co rok odjížděla do Chorvatska i jinam.
Nevím, jestli se letos na Karlův a jiné mosty vrátí zahraniční klientela v počtech, jaké by byly žádoucí. Asi ne. Ale počítám, že i letos se všemožné starr nebo lidé pošetilí, kteří budou mít potřebu potlačit své pocity méněcennosti vypraví někam „gmóři“ nebo „naalpy“.
Suma sumárum nám to vychází následovně:
- Zahraniční turisté nepřijedou v počtech, jak bylo zvykem, dorazí-li vůbec
- Máme deset miliónů obyvatel, z toho reálně 6 – 7 miliónů domácích aktivních turistů
- Ti sice svojí kupní silou nenahradí výpadky počítané v euru, dolarech nebo jüanech, ale mohou aspoň zmírnit už napáchané škody
Češi, Moravané i Slezané určitě budou chtít vyrazit někam, kde jim bude dobře.
Fotografie jsou ilustrační a motivační – všechny byly pořízeny naší redakcí a jsou uloženy v archivu TRAVEL profi.
Kam to bude, o tom je musíme přesvědčit.
Musíme jim představit domácí pohodu v našich penzionech, příjemné až exkluzivní pohodlí v našich hotelích, družnou pohodu v našich hospůdkách na vesnicích a vynikající kuchyni v našich restauracích. A že toho všeho máme!
Jsou to stovky a stovky hotelů a hotýlků kdekoliv od Krušných hor po Bílé Karpaty, od Broumovských skal po břehy Dyje. Stačí se jen porozhlédnout.
Letos tedy nepůjde ani tak o to vytvářet zisk a finanční rezervy, půjde spíš o důstojné přežití vestoje a s elegancí.
Tak co teď? V době platnosti plných omezení?
Nečekat.
Nenechat se předběhnout zahraničními centrálami, které už pomalu aktivizují svoje promo mechanizmy.
Chyťme českého turistu za srdce.
Přesvědčujme, informujme, doporučujme, zvěme, inspirujme.
Vědí obyvatelé Ostravy a Ostravska, co všechno se děje v Dolním Poohří? Mají lidé z Opavy představu, co najdou v Kadani, Klášterci nebo Lounech?
Mají Jihočeši z Pošumaví představu, jaká vína se skrývají ve sklepě pod Kozím Hrádkem nad Mikulovem nebo v příšeří Salonu Vín České republiky ve Valticích? A dostaly se už informace o turistických nádherách v okolí Cvikova třeba až do Velké Bíteše?
To přece stojí za úvahu.
Stejně tak jako hledání efektivních způsobů, jak správně připravený a nadávkovaný informační servis rozpohybovat.
Většina infocenter už dlouho, moc dlouho, jede v jakémsi omezeném nebo občasném režimu, a ještě nějaký čas to tak zůstane. Veletrhy cestovního ruchu jsou odloženy a zatím, do letošního podzimu, asi nebudou. Náhradních informačních kanálů je pohříchu málo, avšak jsou.
Takže chce to na věc jít s fištrónem a s TRAVEL profi.
Poradíme, napíšeme, pořídíme aktuální fotografie, předložíme návrhy, zpracujeme texty, zrealizujeme, zajistíme distribuci, a ještě něco navíc.