Korektně nekorektní úvahy o cestovním ruchu – I

6. ledna 2021 | | | | | | | | |

Bude to co nevidět rok od prvních nařízení, která tak darebně zasáhla kromě jiného i cestovní ruch a služby v turistice. Je už úplně jedno, jestli se jedná o hotely a restaurace v Praze, Českém Krumlově nebo někde na Ohři, ve Velkých Opatovicích nebo v Kravařích. Ať pracujete v našem společném oboru na úřadě městském, obecním, nebo krajském, ať máte penzion, hotel nebo kemp, ať provozujete půjčovnu lodí nebo lyží, jsme na tom čím dát tím podobněji. Už není důležité, kolik hvězdiček má váš hotel, kolik Michelinských hvězdiček restaurace nebo jestli kemp dostal nějakou nálepku od nějaké televize. Všechno je, a hlavně bude značně jinak.

Jak? O to se vlastně už veřejně přou kapacity všemožných oborů. A protože nás nechtějí nechat tápat, tak dnes už víme, že bude ještě hůř, nebo také, že se to od půlky léta začne lepšit – račte si vybrat.

Pan Werich kdysi na forbíně v hovoru o definici života zvolal: „… ona není? Ale určitě se na ní pracuje. Přece nás nenechají tápat! Určitě je někde komise, která shání budovu ….“ Nabídl tenkrát svoji vlastní, že: „Život vždycky stál, stojí a bude stát za to, aby jej člověk dožil. Ono se s ním nic jiného nedá dělat, ale to už bych tolik nezdůrazňoval…“

A s tím naším cestovním ruchem a turistikou je to vlastně hodně stejné.

I přes všechno, co se teď děje, turistika nezmizí. Nikdo ji nemůže nafurt zakázat nebo nedovolit. Mohou ji všemožně regulovat nebo omezovat. Ale zakázat? No to tedy fakt ne. A bude jen a jen na nás, jak to všecko přežijeme. Ono se s tím nic jiného dělat nedá. Protože i turistika a cestovní ruch přece vždycky stála, stojí a bude stát za to, abychom se o ně poprali, abychom je nenechali zchátrat.

Fotografie jsou ilustrační a motivační, byly pořízeny naší redakcí a jsou uloženy v archivu TRAVEL profi.

Navíc – lidi budou mít ještě více volna, často sice méně peněz, ale o to větší chuť se někam podívat. Čím omezenější budou sociální kontakty, tím dotěrnější bude hlad po cestování.

Proto jsme tady! I když se často utápíme v pocitech beznaděje, právě teď nastává čas, kdy je potřeba začít pracovat na tom, aby, jakmile to bude možné, lidi začali bažit právě po návštěvě u vás.

Ale jak na to?

Vyjděme z malého rozboru reálné situace:

Dlouhá desetiletí jsme byli zvyklí, že všechno jaksi chodilo skoro samo. Zahraniční turisté plnili Prahu, tu a tam Brno, nebo Vary Karlovy, na horách se mluvilo i japonsky nebo čínsky a do Českého Krumlova už Češi nejezdili skoro vůbec – nebylo tam pro ně místo ani v kavárně. Statisíce Čechů rok, co rok odjížděla do Chorvatska i jinam.

Nevím, jestli se letos na Karlův a jiné mosty vrátí zahraniční klientela v počtech, jaké by byly žádoucí. Asi ne. Ale počítám, že i letos se všemožné starr nebo lidé pošetilí, kteří budou mít potřebu potlačit své pocity méněcennosti vypraví někam „gmóři“ nebo „naalpy“.

Suma sumárum nám to vychází následovně:

  • Zahraniční turisté nepřijedou v počtech, jak bylo zvykem, dorazí-li vůbec
  • Máme deset miliónů obyvatel, z toho reálně 6 – 7 miliónů domácích aktivních turistů
  • Ti sice svojí kupní silou nenahradí výpadky počítané v euru, dolarech nebo jüanech, ale mohou aspoň zmírnit už napáchané škody

Češi, Moravané i Slezané určitě budou chtít vyrazit někam, kde jim bude dobře.

Fotografie jsou ilustrační a motivační – všechny byly pořízeny naší redakcí a jsou uloženy v archivu TRAVEL profi.

Kam to bude, o tom je musíme přesvědčit.

Musíme jim představit domácí pohodu v našich penzionech, příjemné až exkluzivní pohodlí v našich hotelích, družnou pohodu v našich hospůdkách na vesnicích a vynikající kuchyni v našich restauracích. A že toho všeho máme!

Jsou to stovky a stovky hotelů a hotýlků kdekoliv od Krušných hor po Bílé Karpaty, od Broumovských skal po břehy Dyje. Stačí se jen porozhlédnout.

Letos tedy nepůjde ani tak o to vytvářet zisk a finanční rezervy, půjde spíš o důstojné přežití vestoje a s elegancí.

Tak co teď? V době platnosti plných omezení?

Nečekat.

Nenechat se předběhnout zahraničními centrálami, které už pomalu aktivizují svoje promo mechanizmy.

Chyťme českého turistu za srdce.

Přesvědčujme, informujme, doporučujme, zvěme, inspirujme.

Vědí obyvatelé Ostravy a Ostravska, co všechno se děje v Dolním Poohří? Mají lidé z Opavy představu, co najdou v Kadani, Klášterci nebo Lounech?

Mají Jihočeši z Pošumaví představu, jaká vína se skrývají ve sklepě pod Kozím Hrádkem nad Mikulovem nebo v příšeří Salonu Vín České republiky ve Valticích? A dostaly se už informace o turistických nádherách v okolí Cvikova třeba až do Velké Bíteše?

To přece stojí za úvahu.

Stejně tak jako hledání efektivních způsobů, jak správně připravený a nadávkovaný informační servis rozpohybovat.

Většina infocenter už dlouho, moc dlouho, jede v jakémsi omezeném nebo občasném režimu, a ještě nějaký čas to tak zůstane. Veletrhy cestovního ruchu jsou odloženy a zatím, do letošního podzimu, asi nebudou. Náhradních informačních kanálů je pohříchu málo, avšak jsou.

Takže chce to na věc jít s fištrónem a s TRAVEL profi.

Poradíme, napíšeme, pořídíme aktuální fotografie, předložíme návrhy, zpracujeme texty, zrealizujeme, zajistíme distribuci, a ještě něco navíc.